Mats Myrberg tilldelas Ingvar Lundbergpriset 2022

Vi är stolta och glada över att kunna meddela att Mats Myrberg tilldelats Ingvar Lundbergpriset om 100 000 kr för sina insatser inom läs- och skrivinlärning. Hans insatser som forskare och lärarutbildare har haft stor betydelse för många, och inte minst för den svenska lärarutbildningen. Han har också under många år varit engagerad i både Dyslexistiftelsen, där han är vice ordförande och i Svenska Dyslexiföreningen, där han ingår i tidskriftsredaktionen för föreningens tidskrift Dyslexi.

Här är Juryns motivering:
Mats Myrberg tilldelas Ingvar Lundbergpriset för att han bidrar med ovärderlig kunskap om vad som utgör goda förutsättningar för läs- och skrivinlärning genom hela livsspannet, från spädbarnsåldern till vuxenlivet. Hans nationellt och internationellt erkända, väl spridda forskning, är av stor betydelse för många och inte minst för den svenska lärarutbildningen. Hans gärning är folkbildande och demokratisk, helt i Ingvar Lundbergs anda.

Mats Myrberg

Christina Hellman